Van Terrace naar Prince Rupert

17 september 2022 - Prince Rupert, Canada

Welcome to Terrace! Zoals aangekondigd trekken we vandaag wat tijd uit om deze levendige stad beter te leren kennen. Geografisch is Terrace omringd door bergen. De stad is gebouwd op natuurlijke terrassen, gevormd door gletsjers die  gedurende duizenden jaren het dal van de Skeena river hebben uitgesleten. Van oudsher wordt deze streek bewoond door de Tsimhian First Nation. Zij bewoonden de oevers van de Skeena River waar we de dag starten met een stevige mooie wandeling door het woud naar de Kitselas Canyon. De bodem heeft geen kruidlaag maar bestaat uit een dikke deken van mossen. Machtige totempalen wijzen ons de weg door het bos naar het territorium van zijn eerste bewoners, "Gitselasu people" wat zoveel betekent als: "the People of the canyon". Wij volgen in hun voetsporen. De totempalen verwijzen naar vier clans die, vrij vertaald,: Killerwhale, Wolf, Eagle en Raven heten . Een (gereconstrueerde) prauw toont aan dat de Tsimhian zeer sterk afhankelijk waren van de nabijheid van water om te voorzien in hun levensbehoeften en voor hun activiteiten ...

Op de terugweg naar Terrace moeten we even een technisch probleem met de wagen zien op te lossen. Gelukkig is werken hier op zaterdag geheel normaal zoals in de week zodat we snel worden geholpen.

Downtown nu naar Farmers Market, een diepgewortelde traditie waar locals hun zelf gemaakte goederen, producten, en kunstwerkjes, ... komen slijten. Je merkt meteen dat het drijven van handel ondergeschikt is aan het sociale aspect van de markt. We kopen er wat fruit en tomaten ... en knopen een gesprek aan met wat locals. Heel gezellig.

Tenslotte maken we nog even tijd om de historische "old bridge" te aanschouwen over de Skeena River, een must see in Terrace.

We blijven nog een hele tijd Skeena River volgen tot we  in Prince Rupert aankomen, onze bestemming van vandaag. Dit zielloze havenstadje met z´ n zwervers en daklozen is groezelig. De armoede van de mensen is duidelijk zichtbaar in hun voorkomen.

Geïnformeerd door het hotel treffen we toch een uitstekend restaurant aan. Het wordt       "The Pavilion", een leuke tent aan de waterkant. Op aanraden van de chef bestellen we zijn suggestie. We laten het ons smaken.

Deze nacht nemen we om 5 uur de ferry naar Port Hardy op Vancouver Island vanwaar we onze reis door Canada verderzetten. Dit wordt een kort nachtje.