Tofino, walvissafari

25 september 2022 - Ucluelet, Canada

Vrij vroeg in de ochtend begeven we ons op pad naar Tofino (+/- 40 km.)  voor een nieuwe poging walvisspotting. Na ons in een wetsuit te hebben gewrongen, vertrekken we in Zodiacs richting open oceaan om de regio Clayoquot Sound te verkennen. Vanop het water zien we  door de fraaie mistlagen heen, de door regenwoud afgezoomde kustlijn met zijn ontelbare eilandjes, strandjes en baaien. Naarmate we meer in open water komen verdwijnen nevel en mist. Zeeleeuwen, en zeeotters....schreeuwen en brullen om onze aandacht maar wij zijn enkel nog geïnteresseerd in grijze walvissen en bultrugwalvissen waarvan we verschillende exemplaren te zien krijgen. En we hebben geluk. Sommigen verwelkomen ons met metershoge fonteinen terwijl anderen ons schijnen toe te wuiven met hun staart. We zijn aangenaam verrast door hun voorstelling. Helaas zijn ze niet altijd even nabij of duiken ze na 6 a 7 minuten (nadat we er een hadden gezien) weer op op een heel andere plaats dan  waar we ze verwachten. Maar niet langer meer getreurd daarover, hun verschijning zal voor altijd op ons netvlies gebrand staan. Als toemaatje vergast onze schipper ons op een oceaanrace. Niettegenstaande de deining en de toch wel hoge golven, trakteert ze ons op een portie verse jodiumlucht door de gashandle helemaal open te gooien. Met twee motoren van elk 150Pk scheurt ze over het water dat hoog opspat. Wat een sensatie!

Tofino is een druk bezochte plaats door surfers. Maar eten doen die mannen blijkbaar niet. We hebben de grootste moeite om een restaurantje te vinden om te lunchen. Na lang zoeken vullen we onze magen in "The Shelter". Iedereen is tevreden met zijn bestelling.

Na de middag zijn we terug in Ucluelet om een wandeling te maken op het strand van de Long Beach, Pacific. Een prima biotoop om het hoofd leeg te maken en te genieten van de elementen. Vanaf de oceaan trekken we het Pacific Rim National Park Reserve in om onze Wild Pacific Trail van gisteren verder te zetten. De zon gaat alweer onder als we beslissen om onze gezellige slaapplaats op te zoeken.