Rit naar Terrace

16 september 2022 - Terrace, Canada

Om 9 uur zetten we aan voor onze verplaatsing naar Terrace (B.C.), de bakermat van de "Tsimhian First Nation", meer dan 10.000 jaar geleden. Deze Natives leefden langsheen de Skeena River waarvan zij afhankelijk waren voor de zalm. We hopen de komende dagen meer te weten te komen over de "First Nation", de oorspronkelijke bewoners van Canada.

Eerst moeten we terug tot Meziadin Lake over Highway 37A om weer op de HW37 te geraken. In het meer zwemt een beer vanaf de oever naar een eilandje in het midden. Hij is te ver om zijn kleur te kunnen onderscheiden.

Onze volgende stop wordt Meziadin Fish Ladder waar Chinook- en Sockeyezalmen massaal door de lucht vliegen wanneer ze zich lanceren om hoogteverschillen te overwinnen op Meziadinriver op weg naar hun broedplaatsen verderop. Omdat we vele (eerste) sprongen zien mislukken kunnen we maar moeilijk geloven dat 70 tot 80 pct. van zalmen slagen in hun opzet. Zo´n 200.000 Nas River Sockeye zalmen keren elk seizoen effectief terug naar hun geboortegrond. Niet te verwonderen dat zich in de buurt van Meziadin Fish Ladder vele Grizzly- en zwarte beren, wolven en visarenden ophouden. Ze staan er op de eerste rij van de ontbijttafel. Elke hap is beet!

We verlaten Highway 37 bij Cranbarry Junction en komen zo op de Niga´a Highway (what´s in a name) en rijden over een met putten en kuilen bezaaide pad met struiken die groeien tot het midden van de weg. Shacken,not sturd, komen we na zo´n 30 Km. aan in New Aiyansh. De bewoners zijn zonder enige twijfel afstammelingen van Indianen. We fotograferen er onze eerste totempalen. Enorme houten zuilen vertellen ons over dappere stammen maar de diepere betekenis van het prachtige houtsnijwerk ontgaat ons. We verkennen dit lavagebied nader en ontdekken nog veel meer totems die thans werden bijeengebracht om er  bruggenhoofden mee te sieren. We ontmoeten fiere mensen die het onrecht werden aangedaan verjaagd en verbannen te zijn geworden naar afgelegen, onherbergzame gebieden.

We vervolgen onze weg naar Terrace. Aangekomen verkennen we de stad, ttz we zoeken een goed restaurant op waarbij onze voorkeur uitgaat naar Sonbadas een leuk uitziend Grieks restaurant. We laten het ons smaken.

Aangezien er in de stad veel gesloten is na 6 p.m. is er daar niet veel meer te beleven. Morgen starten we in Kitselas Canyon.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade