Onze 2 dagen in Victoria

27 september 2022 - Victoria, Canada

Aan alle mooie liedjes komt een eind, ook aan deze West-Canada trip.

We verblijven de 2 ltste dagen in het mooie en gezellige Victoria. De Victoriaanse sfeer is hier voelbaar aanwezig. De winkeltjes, restaurantjes en crèmeriekes veelvuldig présent. Ook de mooi verlichte, statige gebouwen, de glamour en glitter zoals we die tijdens de rest vd reis nergens anders gezien hebben, geven by night, na wat oesters en een kreeftje, een nog veel gezelligere aanblik. Victoria is een heel veilige stad (de hoofdstad van British Colombia) , geheel op mensenmaat met residentiële wijken en straten zonder hoogbouw; zo´n stad die je instinctmatig  het thuisgevoel geeft, behalve dan dat het ook een dure stad is om in te leven.

Even chronologisch: rond den tienen gaan we op stap. We vertrekken richting Fisherman´s Warf, een kleurrijke verzameling woonboten die een soort van drijvend dorp vormen. Naast de bewoonde huisjes zijn er vele ingericht als bistro, koffiehuis, cremerie... of doen dienst als office voor de vele firma´s die walvissafari´s organiseren.

Met de watertaxi laten we ons naar de Innerhabour varen. Deze bootjes zijn heel erg klein maar zeer snel en wendbaar. We stappen uit op een platform naast dat van de Seaplanes. Watervliegtuigen zijn hier immens populair en niet weg te denken in dit land van meren, zeestraten, delta´s en estuariums ... Ze worden gebruikt om luchtdopen te geven voor toeristen, maar noodzakelijkerwijze ook als snelle verbinding met het vasteland, i.c. Vancouver.

Na een wandeling door Inner Habour geven we onze ogen de kost in het B.C. Parlement. Geheel in Victoriaanse stijl, met talrijke accenten die verwijzen naar de First Nations en hun cultuur, maken we kennis met het hart van de wetgevende macht van B.C.

In "the Empress" hotel vallen onze monden open van verbazing bij het zien van zoveel weelde en luxe. We willen nog weleens glimp opvangen van een originele thee-ceremonie, maar we zijn slechts casual gekleed en raken het salon niet binnen. We stellen ons tevreden met een bezoek aan de tuin en de oranjerie van het hotel. De aanplantingen, de reliëfs en de aangewende kleurencombinaties zijn verbluffend amaizing. Ze vormen wellicht een voorproefje van wat we morgen nog te zien gaan krijgen in the Butchart Gardens net buiten de stad, op weg naar de veerboot richting Vancouver.

1. Liliane Rodts:
    27 september 2022
    Jammer dat de reis op zijn einde loopt…het was elke dag een leuk momentje om jullie schitterend vlot geschreven verslag te lezen en de mooie foto’s te bewonderen . Boek al maar een volgend reisje…en wij reizen weer mee vanuit onze luie zetel😀👍 Liliane en André
  2. Eva:
    27 september 2022