Van Iskut naar Stewart

14 september 2022 - Brampton, Canada

Vandaag staat een nog eens een mooie tocht door het binnenland B.C. op het programma. Aan de zijkanten vd weg duiken regelmatig de typische houten huizen op. De eerste kiekjes liggen al vast, de ochtendzon en nevels zorgen voor een mooi lichtspel en spiegelingen op de meren.  Je zou spontaan de vergelijking met een fatamorgana kunnen maken. Maar we moeten streng zijn want anders stoppen we niet met plaatjes schieten. We moeten immers nog wat kilometers afleggen vandaag, zowat 300 Km.

Op onze weg komen we kleppers van bergen tegen waarbij deze van eerste- of buiten categorie uit de Ronde van Frankrijk klein bier zijn. Kolossale, massieve reuzen waarvan de toppen nog volop bedekt zijn met sneeuw en ijs. Meer nog dan we hebben gezien langs Icefield Hwy. Niet voor niets wordt Cassiar Highway (37A)  "Glacier Highway" genoemd.

In Bell ll houden we even halt en genieten er van een lekker versterkend groente- kippenbouillonsoepje zoals onze moeders die ook zo heerlijk konden maken.

Als een lint ontrolt Cassiar highway zich doorheen het landschap. In de buurt van Meziadin lake spotten we Bear Glacier die weliswaar indrukwekkend blijft maar toch al ruim geslonken is als gevolg van de opwarming.  Wat een monster moet dit wel niet zijn geweest vooraleer de aftakeling zich inzette? Een enorme gletsjermuur doorkliefd met azuurblauwe  barsten. We lunchen met uitzicht op dit wonder van de natuur.

In de vroege namiddag komen we aan in het prachtig gelegen, schilderachtige Stewart.  Onze slaapplek voor de komende driedagen valt reuze mee. "Ripley Creek Inn" is oud maar zeer netjes en oergezellig. De inrichting oogt kolonialistisch.

De verkenning van Stewart gaat dadelijk van start. De houten huizen van de hoofdstraat doen je onmiddellijk geloven dat je in een western bent beland. Alleen is John Wayne nergens te bekennen. We bewandelen het houten vlonderpad  langsheen het meer. Het inspireert tot enkele leuke fotoshoots. Vervolgens trekken we  naar het dorp zelf. Enkele woningen in pasteltinten genieten onze bijzondere aandacht. We zoeken en vinden eetgelegenheid voor deze avond en drinken nog een lekkere koffie in het herfstzonnetje.

1. Rosy en Paco:
    14 september 2022
    Dank voor de prachtige fotos. Fantastique voyage, je vous envie.