Up to the Athabasca Glacier

4 september 2022 - Jasper Nationaal Park, Canada

Hi Guys,  Vandaag zeer vroeg uit de veren voor de Athabasca Glacier Walk. On the road stops om te proberen al die mooie natuurpracht vast te leggen, foto's geven maar een fractie weer. We rijden langs Herbertgletsjer en het Bow meer naar Peyto  gletsjermeer met z'n  mooie toverstafvorm en blauwgroene kleurschakering van het smeltwater in combinatie met de sedimenten. So beautyfull. Verderop stoppen we t.h. van Parker Ridge met uitzicht op de Saskatchewan Glacier de langste gletsjer van B.C.. Castleguard M.T. op de achtergrond.

Begeleid door een knappe en vriendelijke gids trekken we in de namiddag het ijs van de Athabasca-gletsjer op. Warm aangekleed en voorzien van sneeuwijzers onder onze schoenen beginnen we aan onze tocht. De verhalen vd gids verbazen ons over de krachten die een gletsjer kan ontwikkelen. We raken maar niet uitgekeken op alle kleurschakeringen die deze gletsjer ons biedt. 50 tinten blauw! Helaas wordt ook deze gletsjer aangevreten door de klimaatopwarming. Heather vertelt dat deze gletsjer over 50 jr volledig zal verdwenen zijn. Jammer! We beleven een uitzonderlijke middag en kunnen we weer een onvergetelijke ervaring van onze bucketlist afvinken.

's Avonds rijden we verder door naar Jasper.