Op walvissen (foto)jacht in Telegraph Cove

19 september 2022 - Telegraph Cove, Canada

Onze nachtrust in Port Hardy begon pas om 2 uur ´s morgens. Na onze uiterst korte nacht voordien is wat uitslapen dus wel aan de orde. Om 10 uur vertrekken we richting Telegraph Cove. In het voorbijrijden houden we even halt in Port McNeil, een aardig, schilderachtig vissersdorp waar we even rondkijken en wat kiekjes schieten. Uit de totempaal blijkt dat hier voornamelijk afstammelingen wonen van de "Kwankwanxwalige" (thunderbird), en de "Gala" (Grizzly bear). Even verder in Beaver Cove geniet een immense werf van houtverwerking en -transport onze aandacht. We bemerken reuzekranen en ander getuig dat in de houtindustrie wordt gebruikt maar waarvan we de functie ons niet bekend is.  Alles oogt wel indrukwekkend.

Rond de middag komen we aan op onze bestemming. Bedoeling is walvissen te gaan spotten. Na ons in safetypakken te hebben gehesen, gaan we aan boord van een Zodiak. De zon staat hoog aan de hemel, de temperatuur voelt zalig aan, het is quasi windstil en de zee is rimpelloos glad. Uitstekend weertje dus voor onze activiteit. Alles zit mee voor een leuke namiddag. De verwachtingen zijn hooggespannen. Onze gids neemt ons mee naar de verblijfplaats van zeeleeuwen. Die brullen dat horen en zien vergaat. Op weg naar de krielplaatsen passeren ons grote kolonies dolfijnen. Net Boudewijnpark maar dan veel grootser, echter en origineler. In grote scholen  buitelen ze en beschrijven ze mooie boogjes over het water. Hun snelheid verrast ons evenwel. Als ze onder water gaan weet niemand waar en wanneer ze terug boven zullen komen.

Idem dito met de walvissen. Ze zijn weliswaar in grote getale aanwezig want langs alle kanten bemerken we bulten en ruggen, ook fonteinen en zelfs een moeder met haar kalfje. Enig mooi om te zien allemaal maar de afstand die ons van hen scheidt belet ons onvergetelijke foto´s te maken. Het ware indrukwekkend mooi geweest mochten we de staart van de walvis hebben kunnen vastleggen bij zijn duik naar de diepte, maar dat voorrecht heeft hij ons vandaag niet gegund. Niettemin staan hun profielen op onze netvliezen gebrand. Dat is hetgeen we zullen onthouden van deze walvisspotting vandaag. Over enkele dagen krijgen zijn we in Tofino een nieuwe kans om beelden vast te leggen van deze indrukwekkende kathedralen van de zee.

Deze en volgende nacht blijven we in Telegraph Cove.

1. Rosy en Paco:
    20 september 2022