Jasper en omstreken

7 september 2022 - Jasper Nationaal Park, Canada

Dag Iedereen, Voor ons programma van vandaag gaan we terug tot in  Jasper. Door de brand die er reeds een week woedt en werd aangestoken door een blikseminslag is er nog steeds geen  elektriciteit in Jasper en omstreken. Reeds 8000 ha naaldbossen  zijn in vlammen opgegaan en de brand is nog steeds niet onder controle..

in het land van de duizend meren (niet Finland maar wel Canada) brengt onze tocht ons vandaag naar het Maligne Lake en de gelijknamige Canyon en rivier.

We komen aan het Maligne meer, één vd mooiste meren die we tot nu toe gezien hebben. De spiegeling vh meer kon beter met minder bewolking. Een wandelpad leidt ons naar een viewpoint vanwaar de pracht van het meer nog beter tot z'n recht komt. Bij de volgende stop op de Maligne Lake Road  zijn we aangekomen bij het Medecine Lake, wat in de reisgidsen beschreven wordt als mysterieus. Afwisselend loopt het meer leeg en dan weer vol omwille van zinkgaten in een ondergronds complex van bronnen en kanalen in de kalkstenen ondergrond.

Tot slot de Maligne canyon. We volgen het wandelpad rond de spectaculaire kloof met een enorm debiet en mooie mosbegroeiing.

De dag sluiten we af met een rafting op de Athabasca Rivier. We hijsen ons in de specifieke  pakken die hiervoor wordt gebruikt. De verkleedpartij verloopt hilarisch!  Met een typisch gele schoolbus worden we naar de plaats van vertrek gebracht en stappen aan boord. De Athabasca is vrij ruig en het duurt dan ook niet lang voordat we helemaal nat zijn. De pret en het speelse karakter van de rafting zorgen voor nog meer natigheid. Na een uur varen vindt iedereen het jammer dat het einde in zicht komt. Gelukkig worden er onderweg foto´s gemaakt door de organisatie zodat we ons deze fantastische belevenis nog lang zullen herinneren.

Geheel ter zijde : reeds geruime tijd pogen we tevergeefs beren te spotten. Overal worden we gewaarschuwd om voorzichtig te zijn maar helaas hebben we nog geen beer gezien. Laat ons hopen dat de Canadese beer geen monster van Lochness is en dat we spoedig geconfronteerd mogen worden met de grote broer van beertje Paddington.

1. Rosy en Paco:
    7 september 2022
    Wouw wat een avontuur !!!!
  2. Magda:
    7 september 2022
    Inderdaad, echt mooi!
  3. Christa:
    11 september 2022
    Lang leve onze avonturiers! Gewoonweg prachtig! Al moet ik toegeven dat ik het wandelpad bij het zien van de kloof mss zou overslaan. 😀