Bear hunting in Telegraph Cove.

20 september 2022 - Telegraph Cove, Canada

Alweer vroeg uit te veren. Vandaag staat een berensafari op het programma. Het is nog donker als we om 6:30u afvaren. De schipper zet er onmiddellijk een goede vaart achter. Vooraleer het ruime sop te kiezen varen we eerst nog eens door de lagune om walvissen te spotten. Het lijkt wel of we omsingeld zijn door deze enorme zeezoogdieren. Fotograferen is zeer moeilijk. Ze duiken overal op waar je ze niet verwacht, vaak ook te ver... of je zit juist niet op de goeie plek ... of je camera is net uitgevallen...  Wel jammer maar de beelden staan op ons netvlies gebrand. Fantastische momenten!

Maar we moeten verder. We zijn hier vandaag immers niet meer voor de walvissen, de beren wachten op ons. Dan pas gaat de schipper helemaal los. Met een rotvaart scheuren we over het water. Aan de ene kant ligt de oceaan; wij kiezen voor Johnstone Strait. Een immens brede vaargeul, afgezoomd door rotsformaties begroeid met naaldbomen, ligt voor ons open. Ruim 2,5 uur daveren we volgas over het spiegelgladde water. We genieten van de wind en de zon op het achterdek in de luwte. Weer een zalige dag! In de late voormiddag komen we aan in een fjord waar we aanmeren en overstappen op een soort van safariboot met verhoogde platformen om de beren goed te kunnen fotograferen. Nadat de motor van het vaartuig wordt stilgelegd, laat een gids zich in het water glijden in een soort van rubberen wetsuit. Het is muisstil want elk vreemd geluid kan de beren verjagen. Behendig duwt en trekt onze gids het vaartuig in de goede richting zodat we goed uitzicht hebben odp moederbeer en haar twee kleintjes. Haar hoge schouders en haar ronde oortjes verraden dat het een bruine beer is. Ook aan de overkant bespeuren we beren maar te ver weg om ze echt goed te kunnen fiLunchedn doen we ter pwlaatse. De  organisatie heeft in alles voorzien voor een lekkere picknick waarna we nog een tweede safari tegoed hebben. Ook al zien we niet veel andere beren meer, onze dag kan allang niet meer stuk. De hele beleving, de goede organisatie en het fantastische weer ... maken ons intens gelukkig. We love Canada!

We debreefen gezellig  bij een goede maaltijd een een lekker wijntje. Gezondheid!!!

1. MieGeo:
    22 september 2022